01. The ACP
Government will seek powers from the Center
for Punjab as per the Constitution.
The
ACP does not demand a separate state for
Punjab, nor does it demand special status
like Kashmir. The ACP seeks federal rights
for the states under Article One, the
mainstay of the Indian Constitution, and is
therefore committed to its people. According
to Article One, India is a union of states.
That is why the federal type is the
government. According to the Indian
Constitution, the items are divided into
central (central government and parliament)
and provincial (provincial government and
assembly) powers. According to the ACP
provincial list, Punjab wants full rights to
explore development opportunities, direct
export, import, etc., according to the
international federal system.
The ACP
government will ensure that the Center does
not interfere in the state list. The Center
will withdraw its earlier interventions such
as river water, Gurdwara Board, Chandigarh,
water dams, taxes, misuse of Apex Court by
the Center, etc. unconstitutional
interventions.
If the Union Government
does not accede to these constitutional
demands of the APC by August 15, 2017, the
APC Government will ask the United Nations
to set up a tribunal to compensate Punjab
for the damage caused by this
unconstitutional Indian intervention and to
restore the state's rights. The Government
of India cannot oppose such an international
tribunal. This is because the Government of
India, from the Indo-Pak Water Treaty 0000
to the present day, has on several occasions
accepted international tribunals. Such
tribunals are set up in inter-continental,
interstate and federal system state center
cases.
01.
ਏਸੀਪੀ
ਸਰਕਾਰ
ਕੇਂਦਰ
ਤੋਂ
ਪੰਜਾਬ
ਲਈ
ਵਿਧਾਨ
ਅਨੁਸਾਰ
ਅਧਿਕਾਰਾਂ
ਦੀ
ਮੰਗ
ਕਰੇ
ਗੀ।
ਏਸੀਪੀ ਪੰਜਾਬ ਲਈ ਨਾਂ ਹੀ ਵਖਰੇ ਰਾਜ ਦੀ ਮੰਗ ਕਰਦੀ ਹੈ, ਅਤੇ ਨਾਂ ਹੀ ਕਸ਼ਮੀਰ ਵਾਂਗ ਵਿਸ਼ੇਸ ਸਟੇਟੱਸ ਦੀ ਮੰਗ ਕਰਦੀ ਹੈ। ਏਸੀਪੀ ਭਾਰਤੀ ਸੰਵਿਧਾਨ ਦੀ ਮੁਖਧਾਰਾ, ਧਾਰਾ ਇਕ ਦੇ ਅਧੀਨ ਸੂਬਿਆਂ ਲਈ ਫੈਡਰਲ ਅਧਿਕਾਰਾਂ ਦੀ ਮੰਗ ਕਰਦੀ ਹੈ, ਅਤੇ ਇਸ ਲਈ ਆਪਣੇ ਲੋਕਾਂ ਨਾਲ ਬਚਨਬੱਧ ਹੈ। ਧਾਰਾ ਇਕ ਅਨੁਸਾਰ ਭਾਰਤ ਸਟੇਟਸ (ਰਾਜਾਂ) ਦੀ ਯੂਨੀਅਨ ਹੈ। ਇਸ ਲਈ ਫੈਡਰਲ ਟਾਈਪ ਸਰਕਾਰ ਹੈ। ਭਾਰਤੀ ਵਿਧਾਨ ਅਨੁਸਾਰ ਮਦਾਂ ਕੇਂਦਰ (ਕੈਂਦਰ ਸਰਕਾਰ ਤੇ ਪਾਰਲੀਮੈਂਟ) ਅਤੇ ਪ੍ਰਾਂਤਕ (ਸੁਬਾਈ ਸਰਕਾਰ ਤੇ ਅਸੈੰਬਲੀ) ਅਧਿਕਾਰਾਂ ਵਿਚ, ਵੰਡੀਆਂ ਗਈਆਂ ਹਨ। ਏਸੀਪੀ ਸੁਬਾਈ ਲਿਸ਼ਟ ਅਨੁਸਾਰ, ਪੰਜਾਬ ਲਈ ਕੌਮਾਂਤਰੀ ਫੈਡਰਲ ਸਿਸਟਮ ਅਨੁਸਾਰ, ਵਿਕਾਸ ਦੇ ਮੌਕੇ ਖੁਦ ਤਲਾਸਣ, ਸਿਧਾ ਇਕਸਪੋਰਟ ਇੰਮਪੋਰਟ ਆਦਿ ਦਾ ਪੂਰਨ ਅਧਿਕਾਰ ਚਾਹੁੰਦੀ ਹੈ।
ਏਸੀਪੀ ਸਰਕਾਰ ਇਹ ਯਕੀਨੀ ਬਣਾਏ ਗੀ ਕਿ ਸੁਬਾਈ ਲਿਸਟ ਵਿਚ ਕੇਂਦਰ ਕੋਈ ਭੀ ਦਖਲ ਨਹੀਂ ਦੇਵੇ ਗਾ। ਕੇਂਦਰ ਪਹਿਲੇ ਦਿਤੇ ਦਖਲ, ਜਿਵੇਂ ਦਰਿਆਈ ਪਾਣੀ, ਗੁਰਦੁਆਰਾ ਬੋਰਡ, ਚੰਡੀਗੜ, ਪਾਣੀਆਂ ਦੇ ਡੈਮ, ਟੈਕਸ, ਕੇਂਦਰ ਵਲੋਂ ਅਪੈਕਸ ਕੋਰਟ ਦੀ ਗਲਤ ਵਰਤੋਂ, ਆਦਿ ਗੈਰ ਸਵਿਧਾਨਕ ਦਖਲ ਅੰਦਾਜੀ ਦੇ ਦਖਲ ਵਾਪਸ ਲਏ ਗੀ।
ਜੇ ਕੇਂਦਰ ਸਰਕਾਰ ਏਪੀਸੀ ਦੀਆਂ ਇਹ ਸੰਵਿਧਾਨਕ ਮੰਗਾਂ 15 ਅਗੱਸਤ 2017 ਤੱਕ ਨਹੀਂ ਪ੍ਰਵਾਨ ਕਰਦੀ ਤਾਂ ਏਪੀਸੀ ਸਰਕਾਰ ਸ਼ੰਯੁਕਤ ਰਾਸ਼ਟਰ ਨੂੰ, ਇਸ ਭਾਰਤੀ ਸਵਿਧਾਨ ਵਿਰੋਧੀ ਦਖਲ ਅਦਾਜੀ ਕਾਰਨ ਪੰਜਾਬ ਨੂੰ ਹੋਏ ਨੁਕਸ਼ਾਨ ਦੀ ਪੂਰਤੀ ਲਈ, ਤੇ ਸੂਬਾਈ ਹੱਕਾਂ ਦੀ ਬਹਾਲੀ ਲਈ, ਟ੍ਰੀਬਿਊਨਲ ਬਨਾਉਣ ਦੀ ਮੰਗ ਕਰੇਗੀ। ਭਾਰਤ ਸਰਕਾਰ ਅਜੇਹੇ ਕੋਮਾਂਤਰੀ ਟ੍ਰੀਬਿਊਨਲ ਦਾ ਵਿਰੋਧ ਨਹੀ ਕਰ ਸਕਦੀ। ਕਿਉਂਕੇ ਭਾਰਤ ਸਰਕਾਰ, ਇੰਡੋ-ਪਾਕ ਵਾਟਰ ਟਰੀਟੀ 0000 ਤੋਂ ਲੈਕੇ ਅੱਜ ਤੱਕ, ਕਈਵਾਰ ਕੋਮਾਂਤਰੀ ਟ੍ਰੀਬਿਊਨਲ ਮੰਨ ਚੁਕੀ ਹੈ।ਅਜੇਹੇ ਟ੍ਰੀਬਿਉਨਲ ਇੰਟਰਕੰਟੀਨੈਂਟਲ, ਇੰਟਰਸਟੇਟ, ਤੇ ਫੈਡਰਲ ਸਿਸਟਮ ਵਿਚ ਸਟੇਟ ਸੈਂਟਰ ਕੇਸਾਂ ਵਿਚ ਬਣਾਏ ਜਾਂਦੇ ਹਨ।